MIKROKONTROLERY
Uczniowie obserwowali jak przy pomocy prostego
mikrokontrolera powstaje narzędzie do podlewania roślin, które można wykonać w
każdym domu (przy współpracy rodzica i dziecka). Automat decyduje o momencie
rozpoczęcia podlewania na bazie odczytów z czujników wilgotności (jeżeli
roślina ma za sucho, następuje podlewanie aż do momentu, gdy ziemia uzyska
odpowiednią wilgotność). Do automatu wykorzystywali aplikację mobilną z
możliwością sterowania wszystkimi parametrami wraz z ich wizualizacją.
ROBOTY PHOTON
Przygoda z Photonem to wprowadzenie w świat technologii i
programowania. Zajęcia łączyły ze sobą naukę oraz zabawę. Podczas zajęć
uczniowie rozwijali kreatywność oraz zdolność logicznego myślenia. Uczniowie
dowiedzieli się, jak działa robot oraz wczuli się w rolę młodych programistów.
Photon jest wyposażony w świecące diody, głośnik i szereg czujników. Dzięki
temu daje on możliwość zaprogramowania jazdy i reagowania na określone bodźce.
Na koniec tej części zajęć rozegrali za pomocą robotów mecz piłki nożnej, co
spowodowało największe emocje wśród uczniów i wyzwoliło umiejętności nie tylko
manualne ale i organizacyjne w poszczególnych grupach.
GOGLE VR
Uczniowie mieli do dyspozycji zestawy okularów Class VR,
które pozwalają na realizację podstawy programowej z wielu przedmiotów. 14
modułów dydaktycznych, m.in. biologia, chemia, fizyka, geografia, historia,
technologia, ponad tysiące wizualizacji i modeli 3D do zastosowania w
szerokim zakresie tematycznym. Uczniowie i nauczyciele mieli możliwość
korzystania z gotowych zasobów i prób tworzenia własnych projektów
lekcji. Odbyli podróż w kosmos. Odwiedzili najpiękniejsze miejsca na
świecie bez wychodzenia ze szkoły. Obcowali z dziką przyrodą, jak również mogli
wykonać eksperymenty biologiczne i chemiczne. System Class VR jest narzędziem
do wejścia w nowy wymiar nauczania.
Laboratoria
Przyszłości to największy w Polsce projekt edukacyjno-technologiczny.
Dzięki tej wyjątkowej – nie tylko w skali krajowej, ale i międzynarodowej –
inwestycji w edukację, szkoły podstawowe oraz ogólnokształcące szkoły
artystyczne zostały wyposażone w nowoczesny sprzęt. Drukarki 3D, gogle VR oraz
mikrokontrolery już teraz pozwalają uczniom rozwijać kompetencje przyszłości,
realizować własne projekty i doskonalić umiejętności przydatne na nowoczesnym
rynku pracy.
Projekt opiera się na tzw. kierunkach STEAM (ang. science,
technology, engineering, art, mathematics, czyli nauka, technologia,
inżynieria, sztuka oraz matematyka). Jego celem jest wyrównanie szans edukacyjnych
uczniów w całej Polsce i zapewnienie im warunków do wejścia w przesycony
technologią świat z odpowiednimi kompetencjami. Realizację tego celu umożliwi
zapewnienie powszechnego dostępu do nowoczesnych technologii oraz wsparcie
nauczycieli w ich nauce poprzez m.in. poprowadzenie lekcji pokazowych w
szkołach.
Kontynuacją programu Laboratoria Przyszłości są Mobilne
Laboratoria Przyszłości (MLP), które od września br. w sposób
praktyczny wspierają uczniów i nauczycieli w wykorzystywaniu możliwości sprzętu
zakupionego w ramach programu Laboratoria Przyszłości. MLP to 16 ekip
edukatorów, którzy poruszają się po kraju specjalnie oznaczonymi busami i
prowadzą bezpłatne zajęcia dla uczniów tych szkół podstawowych, które zgłosiły
chęć udziału w warsztatach pokazowych.
Najbardziej aktualne informacje nt. Mobilnych Laboratoriów
Przyszłości można znaleźć:
na stronie internetowej: www.gov.pl/laboratoria/mobilne-laboratoria
na Facebooku: www.facebook.com/LaboratoriaPrzyszlosci
na Instagramie: www.instagram.com/laboratoriaprzyszlosci/